نماد سایت طیف گستران

ویدئو پروژکتور چیست و از چه فناوری استفاده می کند؟

ویدئو پروژکتور چیست

ویدئو پروژکتور یا همان دیتا پروژکتور دستگاه الکترونیکی است که داده ها را دریافت کرده و پس از تشکیل تصویر آن را با ابعاد مختلف ،بزرگ به ما نشان می دهد.

بیشتر بخوانید : تفاوت ویدئو پروژکتور و دیتا پروژکتور

ورودی یک ویدیو پروژکتور شامل یک منبع ویدیویی است که در صفحه نمایش پخش می شود. نور از طریق صفحه نمایش می درخشد سپس توسط یک لنز یا چندین لنز ضبط و متمرکز می شود تا در فاضله مشخضی روی یک سطح نمایش داده شود. امروزه بیشتر ویدیو پروژکتورها، ویدیو پروژکتورهای دیجیتال هستند.

 

فن آوری هایی که معمولاً در ویدیو پروژکتورها استفاده می شود عبارتند از:

ویدیو پروژکتورها می توانند از منابع نوری مختلفی استفاده کنند مانند لامپ های جیوه ای با فشار بالا، دیود ساطع کنند نور(LED)، دیود لیزری و و سیستم دیودهای لیزری / LED هیبریدی استفاده کنند.

 

ویدئو پروژکتور ها LED

فناوری پروژکتورهای LED با نور تعریف می شوند و لامپ‌ها کنار گذاشته شده اند و به جای آن از LED استفاده می شود. LED ها در این نوع پروژکتور دارای عمر بسیار طولانی تر از لامپ های پروژکتور ها می باشند. عمر ال ای دی از ۱۰۰۰۰ تا۵۰۰۰۰ ساعت می رسد که در مقایسه با ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ ساعت مدلهای دارای لامپ ،رقم بالایی می باشد. موارد مصرف این نوع پروژکتور در مصارف تجاری و خانگی می باشد.

همان گونه که در مقاله اشاره شد، پروژکتورهای LED با فناوری نور تعریف می‎شوند و منبع نور LED بدون نیاز به تعویض تا آخر عمر پروژکتور کارایی دارند و این مزیت بزرگی است، زیرا تعویض لامپ سنتی می‎تواند هزینه بالایی در تعمیر و نگهداری پروژکتور به حساب بیاید. و برای گرم و سرد کردن دستگاه زمانی لازم نیست زیرا LED‎ها نسبت به منابع نوری سنتی بسیار کارآمد تر و بسیار کم‎صدا می باشد همه این موارد باعث کاهش هزینه تعمیر و نگهداری می‎شود. درباره عمر طولانی باطری می توان به این نکته اشاره نمود که اگر ۴۰ ساعت میانگین استفاده از این دستگاه را در هفته در نظر بگیریم ، میانگین کارکرد ال ای دی می تواند به رقم ۲۵ سال برسد که رقم بالایی محسوب میشود.

از ویژگی های مهمی که در نسل جدید ویدیو پروژکتورها می‌توان به آن اشاره نمود، از دست ندادن کیفیت اولیه رنگ‌ها و درخشندگی آن‌هاست که در ویدیو پروژکتورهای لامپی، بعد از مدتی دستگاه کیفیت رنگ‌ها و درخشندگی خود را از دست می‌دهد و کارایی اولیه خود را نداشت موضوعی که در فناوری لیزر و ال ای دی وجود ندارد.
علاوه بر کارایی دستگاه که بسیار بهبود یافته است می توان به کنار گذاشتن لامپ‌های جیوه‌ای که برای سلامت کاربر و محیط زیست خطرناک است و باعث بالا رفتن دمای دستگاه میشود اشاره نمود همچنین دیگر نیازی به تعویض این لامپ‌ها که خود حاوی مواد مضری برای سلامتی میباشد، نخواهد بود.

از دیگر مزیت های لامپ های LED ویدیو پروژکتورها می توان به کاهش مصرف برق اشاره نمود که در مقایسه با فناوری قبلی که میزان مصرف انرژی بالایی داشت، همچین زمانی که برای روشن و خاموش شدن لامپ های LED صرف می شود تنها 5 الی 8 ثانیه می باشد که زمان مناسب و قابل قبولی می باشد.

استفاده ازاین تکنولوژی می‌تواند برای سالن‌های کوچک و متوسط گزینه مناسبی باشد اما نمی‌توان از این تکنولوژی در سالن‌های بزرگ استفاده کرد. علاوه بر همه مزیت ها اشاره شده که باعث برتری تکنولوژی LED نسبت به لامپ های جیوه ای می شود قیمت بالاتر این فناوری را هم باید در نظر گرفت.

در مجموع انتظار می‎رود که با پیشرفت در تکنولوژی LED، این فن‎آوری محبوبیت و استفاده گسترده‎تری در بازار داشته باشد و استفاده از این فناوری افزایش چشمگیری داشته باشد.

 

ویدئو پروژکتور های DLP

تکنولوژی Digital Light Processing (DLP) به معنی پرداژش دیجیتالی نور است و در سال ۱۹۸۰ به بازار عرضه شد.کارکرد این تکنولوژی با استفاده از انحراف آینه‎های میکروسکوپی دیجیتالی می باشد و به معنای دستگاه میکرو آینه‎ای دیجیتالی است.

DLP به عنوان یک کلید نوری عمل می‎کند و از حدود ۳/۱ میلیون آینه میکروسکوپی تشکیل شده که هر یک به تنهایی تا ۵۰۰۰ بار در ثانیه می‎تواند به جلو و عقب حرکت داده شوند ( خاموش و روشن ) که این فرکانس بسیار بالایی می باشد و در محدوده فرکانس چشم انسان نیست.

رنگها توسط سه رنگ اصلی که شامل رنگهای قرمز، سبز، آبی است با بهره گیری از پردازش دیجیتالی، تصاویری با کیفیت بسیار بالا ایجادمی میکند. در حالی که تراشه‎ها‎ی آن می‎توانند ۱۶٫۷ میلیون رنگ ایجاد کنند، یک پروژکتور DLP با ساختار سه تراشه می‎تواند ۳۵ تریلیون رنگ ایجاد کند. پس از آنکه رنگ به DMD می‎رسد، تصویر از طریق لنز و سپس بر روی صفحه نمایش داده خواهد شد.

از این تکنولوژی در ویدئو پروژکتور ها با کاربرد سینمای خانگی استفاده می شود. ویدئو پروژکتور های ساخته شده با این تکنولوژی نیاز به قطعات کمتری دارند بنابراین جمع و جور تر اند و حمل و جابجایی آن ها راحت تر می باشد،علاوه بر این قیمت خرید و هزینه ی نگهداری و تعمیر پایین تری دارند.ویدئو پروژکتور های ساخته شده با فناوری DLP به هنگام روشن شدن دارای صدا می باشند.

پروژکتور DLP به علت اینکه نیاز به فیلتر ندارند هزینه های تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به پروژکتور های LCD دارند و تراشه این فناوری مهر و موم شده‎ میباشد که باعث میشود گرد و غبار بر روی آن ننشیند و از لک شدن تصویر جلوگیری می کند. پروژکتورهای DLP، از محو شدن رنگ ها در امان هستند. با این وجود، پروژکتور DLP با چرخه‎های رنگ آهسته‎تر ممکن است باعث رنگین‎کمان شدن تصویر شوند.

با اینکه تراشه این فناوری مهر و موم شده میباشد، اما مابقی قطعات اینگونه نیستند. بنابراین ممکن است گرد و غبار بر روی چرخه رنگ بنشیند و بر کیفیت تصویراثر بگذارد. نقطه ضعف دیگری که می توان در مورد این فناوری نام برد مربوط به محدوده دید ضعیف آن می باشد.

اکثر مدل های پروژکتورهای DLP زوم و یا عملکرد تغییر لنز ندارند و برای فضاهای کوچک قابل استفاده می باشد و مناسب فضاهای بزرگ نمی باشند. در فناوری DLP پیکسل‎ها به هم نزدیکتر میباشد و تصاویر وضوح بالایی دارند که همین موضوع باعث می شود، پدیده “Chicken wire” یا “Screen Door” کم‎تر اتفاق بیافتد. این مساله در اطلاعات تغییری حاصل نمی‎کند اما در کیفیت تصویر اثر گذار میباشد.

لازم به ذکر است که نسبت کنتراست (Contrast) در دستگاههای DLP بالا می باشد.پروژکتورهای DLP از اجزای کمتری تشکیل شده است و کاهش وزن این دستگاه ها را به دنبال داشته است و همین موضوع باعث می شود نقل و انتقال آن آسان تر شود.

 

ویدئو پروژکتور های LCD

از سال ۱۹۸۰ اکثر ویدیو پروژکتورها با استفاده از فناوری LCD تولید شده اند. تکنولوژی LCD اختصار جمله ی liquid crystal displays به معنای نمایشگرهای کریستال مایع می باشد، با این فناوری ، نمایش جداگانه‎ای از هر یک از نقاط تصویر بر صفحه نمایش امکان پذیر است که این نقاط به صورت دلخواه قابل تغییر می باشد تا تصویر شفاف و با کیفیت بالا ایجاد شود.

همچنین، پروژکتورهای LCD نورسفید را با استفاده از سه آینه که dichroic mirrors به رنگهای اصلی قرمز، سبزو آبی تفکیک میشود و سپس با هدایت آن به نمایشگر های LCD مجدد با هم ترکیب می شود.

وقتی که نور از طریق پنل LCD ارسال می شود، تک پیکسل ها برای عبور نور یا مسدود کردن آن باز یا بسته می شوند. سپس رنگ های مجزا به کمک یک منشور دیگر یکی شده و به روی صفحه‎ی نمایش ارسال می‎گردد و نهایتاً تصویر با بیش از ۱۶٫۷ میلیون رنگ ایجاد می کند ، پس از عبور از لنز و روی صفحه نمایش پخش می شوند.

این پروژکتورها هزینه های تعمیر و نگه داری نیز دارند مثلا پیکسل آنها می سوزد و ذرات گرد و غبار باعث اختلال در کیفیت تصویر میشود بر خلاف پروژکتورهای DLP قطعات آن ثابت می باشد و هیچ قطعه آن متحرک نمی باشد و عموماً قیمت پایین تری نسبت به پروژکتورهای DLP دارند و در فضاهای بزرگ نیز قابل استفاده می باشد و تنظیمات آن دارای قابلیت تغییر لنز و فاصله را دارد.

همچین نور بیشتری نسبت به DLP دارد که همین موضوع باعث می شود تصاویر با کیفیت روشن تر ایجاد کند و غلظت رنگ بالاتری دارد و اگر بخواهیم مثالی در مورد کیفیت این دو فناوری بزنیم اگر یک LCD هزار لومنی را در کنار یک DLP هزار و دویست لومنی قرار دهید و تصاویر رنگی را در هر دو پروژکتور نمایش دهید، بیننده از لحاظ کیفیت پروژکتور LCD را انتخاب خواهد کرد.

مصرف کنندگان بسته به نحوه استفاده از ویدئو پروژکتورها، به دنبال طیف وسیعی از ویژگیها هستند. این ویژگی ها شامل روشنایی، کنتراست، وضوح تصویر، کیفیت رنگ و عمق کانونی است.

اگر فضایی که قرار است در آن از ویدیو پروژکتور استفاده کنیم کوچک باشد، بهتر است از یک ویدئو پروژکتور با عمق کانونی کوتاه استفاده کنیم که به عنوان یک برد کوتاه شناخته می شود. اگر قرار است از یک ویدیو پروژکتور در فضایی با نور بالا استفاده شود،میزان روشنایی و کنتراست بسیار مهم است همچنین زمانی که کیفیت تصویر مهم است مانند ارائه یا سرگرمی ، وضوح بالا و کیفیت رنگ خوب بسیار مهم است.

وضوح بالا همچنین می تواند باعث کاهش فضای بین پیکسل ها شود و ببینده تصاویر با کیفیت بالایی را مشاهده کند. حال با توضیحاتی که ارائه شد باید بر اساس بررسی نوع مصرف، نوع تکنولوژی و هزینه ویدئو پروژکتور خود را انتخاب کنید و در صورت نیاز از مشاوره ما نیز استفاده نمایید.

 

 

ویدئو پروژکتور های 3LCD

ویدئو پروژکتور های ساخته شده با استفاده از این نوع تکنولوژی نسبت به مدل قبلی دارای نور بیشتری می باشد،این تفاوت در میزان نور موجب می شود تا تصاویر و ویدئو های پخش شده با جزئیات بیشتری مشاهده شوند.این دستگاه ها برای محیط هایی که نور داخل آنها زیاد بوده مناسب می باشد،و به صرفه از نظر مصرف برق بوده و صدای کمتری دارند.

 

قسمت های مختلف ویدئو پروژکتور

پاور(power) :

هر دستگاه الکترونیکی که برق شهر یا ۲۲۰ ولت به آن می دهیم یک قسمت به عنوان پاور یا منبع تغذیه دارد که وظیفه آن کاهش ولتاژ است.
پاور ولتاژ را کاهش می دهد و برق را وارد دستگاه می کند.

علائم سوختن پاور : نیامدن برق داخل دستگاه و روشن نشدن چراغ های روی دستگاه.

 

برد اصلی (main board) :

برق خروجی از پاور باید به برد اصلی برود که یکی از وظایف این برد اصلی :
تجزیه تحلیل باینر تصاویر و آماده کردن آن برای پخش است .می توان این تصاویر را توسط کابل های تصویر و همچنین می توان به صورت وایرلس هم تصاویر را به برد اصلی رساند.

تعمیر این قسمت از دستگاه نیاز به دانش فنی بالای الکترونیک دارد.چون این بردهای اصلی به طور معمول چهار لایه هستند.

برای تعمیرات ویدئو پروژکتور و همچنین برد اصلی می توانید با کارشناسان طیف گستران تماس بگیرید و با خیال راحت برای تعمیر دستگاه خود اقدام کنید.

 

لامپ ویدیو پروژکتور :

لامپ ویدئو پروژکتور بیشترین قطعه مصرفی آن است یعنی باید بعد از هر ۵۰۰۰ ساعت (به طور میانگین) تعویض شود.علائم ضعیف شدن لامپ همان تارشدن و ضعیف شدن تصویر است.

لامپ های ویدیو پروژکتور از دمای بسیار بالایی برخوردار هستند.یعنی گرمای زیادی تولید می کنند که این گرما توسط فن های اطراف لامپ به خارج از دستگاه فرستاده می شود.

تعویض نکردن لامپ ها بعد از گذشت طول عمرشان باعث ترکیدن لامپ می شود.که این خود باعث آسیب زدن به سایر نقاط دستگاه می شود. پس فراموش نکنید که لامپ را به موقع تعویض کنید.

توجه : در تعمیرات ویدیو پروژکتور چیزی به نام تعمیر لامپ ویدیو پروژکتور نداریم و لامپ فقط و فقط تعویض می شود.

 

برد بالاست(ballast) :

برد بالاست وظیفه روشن کردن لامپ را دارد.لامپ ویدئو پروژکتورها نیاز به برق دارند که روشن شوند و این برق مورد نیاز توسط برد بالاست تامین می شود.از آنجایی که لامپ هر دستگاه با لامپ دستگاه دیگری فرق دارد.پس نتیجه می گیریم که بالاست دستگاه ها هم با هم متفاوت هستند.چون آمپر و ولتاژ و در نتیجه وات لامپ هر دستگاهی با مدل دیگری متفاوت است.

 

 

لنز(LENS) :

لنز قسمتی از دستگاه است که تصویر از آن پخش می شود و از عدسی هایی از جنس خاص هستند و از سایزهای متفاوت تشکیل می شوند.

 

 

لنزها به طورکلی به دو دسته تقسیم می شوند:

لنز معمولی- لنز واید
لنزهای واید از کمترین فاصله بین دستگاه و پرده نمایش بزرگترین ابعاد تصویر را میدهد.که به این نوع دستگاه ها شورت ترو گفته می شود.

مثال : یکی از کارایی این نوع لنزها این است که :
فرض کنید معلمی بخواهد برای بچه ها رو به کلاس مطلبی را توضیح بدهد.ممکن است دستگاه با لنز معمولی نور مستقیم به چشم معلم بخورد.که لنز واید این مشکل را برطرف کرده و دستگاه با فاصله کمی از برد یا پرده بالای سر معلم قرار میگیرد.

 

 

کالرویل(color whell) :

کالرویل یا چرخ رنگ همانطور که از اسمش پیداست یک دایره ایی که وسط آن یک موتور است و اطراف آن فیلترهای رنگی وجود دارد.مسئولیت کالرویل تشکیل رنگ های تصویر است.کالرویل با سرعت بسیار بالایی چرخش میکند .

نور لامپ به چرخ رنگ یا کالرویل می خورد و از فیلترهای رنگی آن رد می شود و اینجاست که توسط سنسور کالرویل رنگ های تصویر تشکیل داده می شوند(در کل یک تصویر ترکیبی از چندین رنگ است که در کنار هم قرار گرفته اند) و قرار دادن رنگ ها در کنار هم برای تشکیل تصویر بر عهده ی DMD چیپ است که در قسمت بعد توضیح می دهم.

علائم خراب شدن کالرویل : پرپر کردن تصویر ،قطع و وصل شدن ناگهانی تصویر ، قاطی شدن رنگ ها می باشد.

 

 

DMD chip :

وقتی رنگ ها از کالرویل رد می شوند و رنگ های اصلی ما شکل می گیرند این رنگ ها از عدسی های مختلفی رد می شوند و از صفحه DMD می شوند.وظیفه DMD تشکیل تک تک پیکسل های تصویر است.

یک قطعه ۲ سانت در ۲ سانت رو در نظر بگیرید که داخل آن چند میلیون آینه وجود دارد که زیر هر کدوم از آینه ها یک موتوره که این آینه ها رو کنترل میکند که نور را بازتاب بدهند. با این تصور که هر آینه از پای مورچه هم کوچیکتر است.

توجه : DMD چیپ را فقط و فقط کشور آمریکا تولید میکند.

 

 

اوپتیک یا تونل نور (optic) :

ویدئوپروژکتورها از نظر تکنولوژی ساخت به طور کلی به دو دسته تقسیم می شنوند:

۳LCD

DLP

 

 

۳LCD :

در دستگاه های نوع ۳LCD نور لامپ بعد ازگذشتن از تونل نور به قسمتی به نام ۳LCD فرستاده می شوند .یعنی در دستگاه های مدل۳LCD نور لامپ به جای آنکه از کالرویل رد شود به DMD چیپ برسد، از تونل نوری رد می شود که در آن تونل رنگ ها تشکیل می شوند،همان ۳ رنگ اصلی(قرمز-آبی-سبز) .

فرض کنید می خواهیم نور به صفحه ای بخورد که اجازه عبور تمام رنگ ها را می دهد به جز رنگ آبی یعنی تمام رنگ ها را عبور می دهد از خود اما رنگ آبی را بازتاب می کند.این بازتاب به آینه ای می خورد و به ۳LCD  منعکس می شود، باقی رنگها هم به همین شکل به ۳LCD می رسند یعنی رنگهای قرمز-سبز-آبی(RGB).

۳LCD از سه عدد منشور به هم چسبیده خاص که از هر کدام از آنها سیمهای بسیار نازک رد شده برخورد می کند .که از هر کدام از آن ۳LCDها یک عدد کابل فلت به برد اصلی وصل می شود و برد اصلی فرمان تصویر را شکل می دهد.

 

 

DLP :

نور لامپ پس از گذشتن از کالرویل و ردشدن از DLP به لنز میرسند.

شما می توانید جهت تعمیر ویدئو پروژکتور خود دستگاه را از سراسر ایران به وسیله پست،پست تیپاکس، پست چاپار برای شرکت طیف گستران ارسال کنید و در اسرع وقت به شما اعلام هزینه می شود و تعمیر انجام می شود و برای شما ارسال می شود.

 

 

بزرگ و کوچک شدن اندازه تصویر پخش شده از ویدئو پروژکتور

اندازه تصویر پخش شده از ویدئو پروژکتور از دو طریق قابل بزرگ و کوچک شدن می باشد :

 

با خرید ویدئو پروژکتور استوک از طیف گستران، محصول خود را با قیمت مناسب، تست و گارانتی شرکتی تحویل بگیرید.

خروج از نسخه موبایل